BAM!
BAM!
Is het geluid dat volgt nadat een leerling zijn lege pakje drinken op de grond legt en er met één voet keihard opstampt. Daarvoor riep hij hard door de klas:’PAS OP, DE DUISTERS KOMEN!
Suus springt op, oren en staart omlaag. ‘Wil je dit alsjeblieft niet meer doen, we schikken ons rot.’
Een nietszeggende reactie volgt. Een andere leerling ontvermd zich over een geschrokken Suus.
Nog geen 5 minuten later komt er weer een pakje drinken luid en duidelijk tot ontploffing. Weer spingt Suus op, oren en staart omlaag. ‘Alsjeblieft Rody, hou hiermee op dit is echt niet fijn! Kijk nou naar Suus die schrikt zich weer rot.’ Op dat moment gooit Peter een leeg pakje drinken daan Rody. ‘Hier Rody, kun je nog een keer knallen’. Voordat ik kan ingrijpen wordt het lege pakje drinken met veel geweld kapot gestampt. Dewi loopt naar Suus en zegt: ‘Juf, Suus trilt helemaal. Ik borstel haar wel even om rustig te worden.’ Rody zegt dat het hem allemaal niets kan schelen want het is toch een rothond. Boos loopt hij de klas uit. De klas in komen lukt hem die ochtend niet meer.
Wanneer iedereen naar huis is wil hij graag een gesprek. Hij loopt naar binnen en legt iets in zijn vak. Suus loopt naar hem toe en Rody gaat op zijn knieën zitten: ‘Sorry Suus, je bent helemaal geen rothond’. Ik leg Rody uit dat het voor mij heel belangrijk is dat het voor iedereen in de klas veilig is. Voor hem, zijn klasgenoten, voor mij maar ook voor Suus. Wanneer hij pakjes drinken laat knallen in de groep is het voor Suus niet veilig en schrikt ze. Hij begrijpt het en snapt ook niet zo goed waarom hij dit heeft gedaan want hij vindt Suus juist heel lief. We sluiten onze dag positief af, hij heeft Suus een lekker brokje en een knuffel.
‘The kids who need the most love will ask for love in the most unloving ways.’